Queer en ex-moslim: een verbonden strijd
De pridemaand nadert zijn einde, maar de strijd om het beschermen van queerrechten gaat voort. Queerrechten zijn een hoofdpijler van het Verbond van Nederlandse Ex-moslims, naast het destigmatiseren van apostasie. Maar waarom zet een ex-moslimbeweging zich in voor de queergemeenschap? Zijn dit niet twee compleet afzonderlijke groepen?
De strijd voor de acceptatie en de rechten van afvalligen, ex-moslims, murtadin of hoe men naar zichzelf wilt verwijzen is onlosmakelijk verbonden met vele andere dingen, waaronder het beschermen van queer personen, vrouwen, vluchtelingen, etnische minderheden, moslims, en zo zijn er nog veel meer op te noemen. Dit is een kwestie van solidariteit, ja, maar al deze facetten raken ex-moslims direct.
Intersecties van haat
Veel ex-moslims hebben negatieve ervaringen met de islam, met name hen die in een conservatief milieu verkeren of een verleden in een dergelijk milieu hebben. Deze negatieve ervaringen liggen voornamelijk bij het gebruik (of eerder het misbruik) van religie om mensen te benadelen. Ex-moslims worden in sommige gevallen verstoten, geostraceerd, bedreigd, met fysiek geweld aangevallen of zelfs vermoord. Al dit gejustificeerd door bepaalde interpretatie van de religie.
Hiernaast zijn ex-moslims vaak zelf vrouw, homo, bi, transgender, non-binair. De haat die wij ontvangen in de vorm van misogynie, homohaat of transhaat is gesupplementeerd met het misbruik van religie. Wanneer je geloof tegen je gebruikt wordt heeft dit een aliënerend effect. Niet geheel verrassend dat we vraagtekens beginnen te zetten en uiteindelijk afstand nemen van ons voormalige geloof. In dit opzicht zijn de fundamentalisten juist heel goed in het creëren van ex-moslims.
Als we kijken naar de daders van haat jegens ex-moslims zien we een patroon. De religieuze rechtsextremist is vaak naast anti-apostaat ook misogynist, homohater en transhater. Dit zijn dezelfde mensen, die dezelfde haat verspreiden tegen verschillende groepen.
Ex-moslimhaat en queerhaat concreet
De vormen die de haat jegens ons aannemen komen veelal overeen. Hier hebben we wat concrete voorbeelden:
Fysiek geweld is een duidelijke. Ex-moslims krijgen met geweld te maken, evenals queer personen. Volgens een rapport van Transgender Netwerk krijgen transgender personen zeven keer meer te maken met geweld dan gemiddeld, een getal dat door de jaren heen exponentiële groei ziet. Voor ex-moslims zijn hier geen cijfers maar we weten vanuit onze eigen ervaringen dat er zeker sprake is van geweld.
Ostracisme is ook een vreselijk lot wat wij moeten begaan. Het is in de islam niet toegestaan om je familieleden te verstoten, maar toch gebeurt dit met regelmaat met ex-moslims. Ook queer personen krijgen hier mee te maken, Movisie zegt dat er in Nederland tussen de 1000 en 2000 dak- of thuisloze queer jongeren zijn. Nogmaals, bij ex-moslims hebben de niet echt de luxe van kwantitatieve gegevens.
Hatelijke onwaarheden worden over ons verspreidt. De leugens waar queer personen mee te maken hebben wakkeren de haat en het geweld jegens ons aan. Het "groomer" frame of het krankzinnige idee dat transgender vrouwen cis vrouwen verkrachten in kleedkamers. Luister, queers willen je kinderen helemaal niet queer maken, we willen dat queer kinderen een gelukkig en veilig bestaan hebben. Ditzelfde geldt voor ex-moslims, wij zijn echt niet actief ex-moslims aan recruiten, we willen dat ex-moslims in veiligheid kunnen leven.
Sommigen onder ons zullen hier wel een patroon in zien, dit is hoe elke vorm van haat zich kan manifesteren. Antisemitisme, moslimhaat, vreemdelingenhaat, vluchtelingenhaat, racisme. Allemaal hebben ze dezelfde karakteristieken.
Nog iets om aan te merken is dat de daders van queerhaat demografisch overal zitten. Vergeet niet dat witte mensen, waaronder neo-nazi's, in Utrecht bijeenkomsten bijwoonden waar transgender personen werden gedemoniseerd. Vergeet niet dat deze neo-nazi's kinderen probeerden te intimideren in Leiden. De schuld is dus niet af te geven puur aan mensen van kleur. De haat jegens ex-moslims is dan weer wel te wijten aan een leeuwendeel van mensen van kleur.
Ex-moslims haten ook
De relatie moslim-ex-moslim heeft een unieke machtsdynamiek die we zeker niet ongeanalyseerd moeten laten. Ex-moslims kunnen evengoed haat verspreiden, ook hier komen intersecties van haat van toepassing. Noem de big names van de ex-moslimwereld op en dan kom je waarschijnlijk terecht bij Yasmine Mohammed, Ayaan Hirsi Ali en Sadia Hameed. Naast veel ongefundeerde haat jegens moslims als één Ummah is er ook een ander aspect in hun ideologie: ze zijn transhaters.
In een misselijkmakende twist of fate kiezen bepaalde ex-moslims ervoor om een rechts conservatief of extreemrechts islamitisch milieu in te wisselen met een rechts conservatief rechtspopulistisch of extreemrechts milieu. In feite verandert er niets, je wilt gewoon anderen blijven benadelen maar zonder dat je zelf vanuit een islamitische hoek benadeeld wordt. Niets meer dan pure hypocrisie.
Het stappenplan is makkelijk te volgen: islam is slecht dus ik zoek een club op die islam slecht vindt, ja doen dan de gratis extraatjes er dan ook maar bij. Free xenophobia, homophobia and transphobia for everyone! Niet ongehoord dus dat ex-moslims hun eigen mensen backstabben door in zee te gaan met rabiate racisten. Juichen als er een kind verdrinkt in de Middellandse Zee? Waarom niet. De zionistische entiteit vermoordt Palestijnse ex-moslims? Ja, hadden ze maar niet in Gaza moeten wonen.
Intersecties van liefde
Moslims haten, ex-moslims haten, het is één groot haatfestijn. We moeten niet tegen elkaar opgezet worden als moslims vs ex-moslims. Moslims zijn niet de vijand van ex-moslims en vice versa. Het is belangrijk dat we samen de handen ineen slaan tegen één gemeenschappelijke vijand: extreemrechts. Of dit een religieuze fundamentalist is of een ex-moslim TERF, zij misbruiken de verschillen tussen moslims en ex-moslims om hetzelfde te bereiken: de marginalisering van ex-moslims, moslims en de LGBTQIA gemeenschap.
We moeten samen, als moslim of ex-moslim, cis of trans, gay of hetero, een vuist maken tegen de reactionaire haat die ons allemaal raakt. Alleen door coöperatie kunnen we de wereld verbeteren.
Wij zijn ex-moslims, wij zijn queer, wij zijn vluchtelingen, we moeten wie we zijn niet ontkennen of afsplitsen in verschillende stukjes, hokjes of wat dan ook. Het holistische beeld van intersectionele solidariteit is de uitkomst.
Door: "Muzbian" en "Patthar"