Een ex-moslim perspectief: Extreemrechts aan de macht

Begin volgende maand wordt het kabinet Bruinrechts-I geïnstalleerd. Een kabinet in de ban van transhaat, moslimhaat, vreemdelingenhaat, vluchtelingenhaat en racisme. Waarnaast natuurlijk ook studenten voor de zoveelste keer weer genaaid worden.

Al deze redenen zouden genoeg moeten zijn om je te verzetten tegen dit aankomende kabinet van racisten, profiteurs en andere charlatans. Maar ik geef nog even het perspectief van een progressieve ex-moslim, misschien ongehoord verhaal de laatste tijd, maar wel mijn verhaal en een verhaal dat ook verdient gehoord te worden.

Ex-moslim in relatie tot islam

Islam heeft me pijn gedaan, of eerder de mensen uit de omgeving waar ik opgroeide hebben islam misbruikt om mij pijn te doen. Ik kom uit een streng conservatief milieu met extreem religieuze ouders. De kers op de taart was toen ze op mijn 17e erachter kwamen dat ik lesbienne ben, waarna ze me afgestoten hebben en ik op straat belandde. Overigens iets wat hardstikke illegaal is om te doen tegen een minderjarig kind. Dit kan trouwens ook gelijk onder de noemer van wandaden die extreemrechts aanricht.

Ondanks deze ellende die mij is aangedaan ben ik nog steeds minder zuur dan Geert Wilders en de PVV niet-leden (de PVV heeft één lid en dat is der Führer Geert Wilders). Hoe kan ik, als iemand die exponentieel meer ongename ervaringen met de islam heeft, niet volledig geconsumeerd door moslimhaat zijn?

Je zou denken dat ex-moslims graag heulen met de groeperingen die moslims aanvallen, maar dat werkt helemaal niet zo. Mijn doel als ex-moslim is om apostasie acceptabel te maken, tevens het doel van het Verbond van Nederlandse Ex-moslims. Door meer vijanden te creëren gaat dit gegarandeerd falen. Moslims zijn overigens geen monoliet, net zoals ex-moslims dit niet zijn. Het probleem zit hem in een extreemrechts dogmatisch gedachtengoed, wellicht iets waar veel moslims zich mee identificeren, maar zeker niet iets wat we moeten afgeven op moslims als groep.

De Islam is een wereldsgodsdienst, de Ummah of het geheel aan alle moslims op de wereld is dan ook een uiterst diverse groep met verschillende culturen en opvattingen op het leven en religie. Ik hoef de wandaden die mij zijn aangericht niet te projecteren op moslims die hier eigenlijk niets mee te maken hebben. Mijn ouders zijn misschien vreselijke mensen maar bijvoorbeeld mijn schoonzus, die ook moslima is, steunt me volledig, zowel in mijn seksualiteit als mijn afvalligheid.

Ontwetendheid is geen geluk, het is gevaarlijk

"Ignorance is bliss" is een gezegde, de keerzijde is dat ignorance gevaarlijk is. Het onbekende is eng, iets engs geeft angst en angst is de wortel van veel vormen van haat. De xenofoben van de PVV, SGP, BBB, NSC, FvD en dergelijken leven in een bubbel van onwetendheid. Hun onwetendheid zet zich om in retoriek van haat. Onwetendheid drijft ook hun gebrek aan empathie, en dat blijkt uit de valse solidariteit die ze hebben voor ex-moslims.

Geloof me, Wilders geeft geen ene moer om ex-moslims, wat hij ook zegt, zijn daden spreken luider dan woorden. Ex-moslims zijn ook de vluchtelingen die op gammele bootjes de Middellandse Zee overkomen. Ex-moslims zijn de transgender jongeren wiens zorg dit Kabinet Bruinrechts-I wil ontnemen, wie te maken hebben met exponentiële groei van geweld en haat, dankzij de hatelijke leugenachtige retoriek die over transgender personen wordt verspreidt. Ex-moslims zijn mensen van kleur, die racistisch bejegend worden. Ex-moslims zijn Marokkanen, waar Wilders er minder, minder, minder van wilt. Ex-moslims zijn "hamashoeren" die bij demonstraties tegen genocide zijn, Israël vuurt de fosforbommen ook op ex-moslims af, dus natuurlijk staan we daar op de Dam in Amsterdam.

Dit rechtse blok doet dus heel schijnheilig alsof ze ex-moslims steunen, maar in hun "ontwetendheid", of eerder de bewuste verdraaiing van feiten, vormen ze juist een enorme bedreiging voor ons. In de context van de parlementaire politiek immers ook de grootste bedreiging.

Het masker valt af

Geert Wilders houdt er als geen ander van om de islam en moslims te demoniseren. Hoe meer hij alle moslims als intolerantie radicalen weg kan zetten, hoe beter. Ondertussen houdt hij andere godsdiensten niet aan dezelfde standaard.

Wilders organiseert volgens mij jaarlijks een soort teken Mohammed-wedstrijd, waarbij de meest blasfemische tekening van de Islamitische profeet Mohammed wint. Dit is belangrijke context, want in 2020 publiceerde de door ex-moslims opgerichte Atheist Republic een tekening van de Hindoegodin Kali. Net als bij de tekeningen van Mohammed, kwamen hier negatieve reacties aan te pas, waaronder bedreigingen. Was hier een reactie op van Wilders? Nee, geen enkele reactie. Sterker nog, Wilders sprak juist enorm positief over India en Hindoes en hun zogenaamde strijd tegen de islam. Ook na aandringen van een van onze leden om een reactie van Wilders op de aanval van Hindutva-extremisten op ex-moslims was er geen reactie.

Het probleem is groter dan Wilders. Wilders, kan een taart in zijn smoel krijgen, maar de achterban dat is een probleem. Die hebben überhaupt geen filter en als ze de kans krijgen komt dit racisme snel tevoorschijn. Neem bijvoorbeeld Afshin Ellian, ex-moslim, right-wing pundit en een schande voor de ex-moslimbeweging. Hij is geen fan van covidwappies en heeft ook zijn ongenoegen geuit over deze wetenschapsontkenners. Reactie? "Ga terug naar Iran", "Oprotten naar je kutland zonder vrijheid", etc. Ja hoor, achter elke rechtse solidariteitsbetuiger voor ex-moslims schuilt een rabiate racist. Het is zo simpel. In een zeldzame uitspraak van Lale Gül waar ik het mee eens ben noemde ze de PVV een "ordinaire club". Nou, je voelt hem al aankomen, de zwakzinnige PVV-adepten waren hier niet van gediend.

Zo zie je maar, ook zonder Koran, Hadiths, hijabs, salat en alles wat islamitisch is, zijn we nog steeds stomme bruine woestijnmensen volgens de PVV-kneusjes. We kunnen als ex-moslims dan ook onmogelijk Kabinet Bruinrechts-I steunen.

De ijskast is niet aangesloten

De verotte etenswaren worden op een zilveren schotel gepresenteerd. De allerrijksten worden rijker de allerarmsten worden armer, het al niet leefbare minimumloon wordt verlaagd. Ondertussen is het racisme tegen mensen uit het Midden-Oosten, Noord-Afrika, Anatolië en Zuid-Azië alleen maar toegenoemen. Wat weer afgeeft op moslims, ex-moslims, vluchtelingen. De toegang tot zorg wordt de meest kwetsbaren uit onze maatschappij ontzegt. Langstudeerboetes moeten studeren ook weer onmogelijk maken, uiteindelijk hebben we mensen uit het buitenland nodig voor kennis als het zo doorgaat, maarja die willen we ook niet. Nederland in een eeuwige staat van PVV-stommiteiten. Houd het stemvee dom en u gaat winnen. Het onderwijs afbreken is trouwens niet ongehoord, het anti-academische karakter van fascisten is al lang bekend.

Wat gaat dit kabinet betekenen voor de toekomst van Nederland? Dit kabinet zal een ramp zijn de voor de mensenrechten van iedereen. Onthoud dat ze de aanval op de meest kwetsbaren in de samenleving al geopend hebben.

Door: "Patthar"

Populaire posts van deze blog

Queer en ex-moslim: een verbonden strijd

De toekomst van Palestina