Bas Paternotte: De dwalende hersenkronkels van een verwarde man

In oktober 2023 had Bas Paternotte, niet te verwarren met die andere Paternotte die iets minder ver heen is, een kwakje op het platform zonder stijl gedaan. Een amusante maar compleet doorgedraaide analyse van een vermeend antisemitisme van Extinction Rebellion. Zeg over Extinction Rebellion wat je wil, ze zijn niet de groep waar ik het hardst voor zou applaudisseren, maar antisemitisme slaat toch echt alles.

Zet je aluhoedje op want we belanden gelijk heel diep in het konijnenhol. Basje begint over een tweet van Extinction Rebellion die ze kort nadat Tufan Al-Aqsa was uitgevoerd op 7 oktober de ether in hadden gezonden. In het vrij onschuldige tweetje zie je XR-activisten met rode en groene petjes en nog eentje met een wit shirt. Ja, volgens Bas moet dit wel met voorbedachte rade geweest zijn, dat ze van tevoren een foto met de kleuren van de Palestijnse vlag gemaakt hebben. Wat zou het zijn? Dat Hamas strategische informatie met XR heeft gedeeld? Of had XR uit de losse pols bedacht dat ze voor de zekerheid de kleuren van de Palestijnse vlag moesten dragen voor het geval dat? Vergezochte onzin is het vooral.

Maar waar ging die onacceptabel rancuneuze tweet precies over? Laat ik het even citeren:

XR Solidariteit is een nieuwe community binnen XR Nederland die met andere bewegingen de handen ineen wil slaan. Zo strijden we samen voor een gezonde, inclusieve en rechtvaardige samenleving voor iedereen.

Een nieuwe community, voor iedereen? Zo zeg, zo iets antisemitisch heb ik echt werkelijk nooit gehoord. Het lijkt wel bijna een Neurenbergse speech hier. Sorry, liet me even gaan in de Bas Paternotte-roleplay. Maar samenwerking met andere bewegingen, dat is op zich best wel interessant voor het Verbond van Nederlandse Ex-moslims. Niet om weer in conspiracy-modus te slaan maar EX-moslims, XR, en dan een logo met een x erin en een cirkeltje, alhoewel het bij ons een wassende maan is. Dit duidt er duidelijk op dat ex-moslims cruiseschepen moeten gaan blokkeren om apostasie te destigmatiseren. Dat werkt zo, volgens mij, als ik iets meer Patternottistisch ingesteld was misschien.

Het verhaal gaat verder. Hamas- en Talibanvlaggen zouden in de steden rondwapperen. Nou meen ik me te herinneren dat domrechts destijds inderdaad in rep en roer was omdat er vlaggen met Arabische teksten te zien waren. Hamasvlaggen, of althans één Hamasvlag die was er. Ik zag die man met die vlag met mijn eigen ogen bij die eerste nationale demonstratie voor Palestina in Amsterdam dat jaar, volgens mij is die vent met de Hamasvlag ook weggestuurd. Maar even serieus, het was één vlag bij een demonstratie waar dertigduizend mensen ofzo aanwezig waren, en hij was ook nog uit de demo geknikkerd. Daarnaast had mijn vrouw ook gewoon een debunk van al die andere vlaggen getweet op haar account wat nu privé is. Maar de conclusie was dat het vlaggen met de shahada waren met kleurencombinaties die ook door Hamas of de Taliban gebruikt worden, maar verder andere kalligrafie hebben. En zo heeft ook de driehoek destijds geoordeeld dat dit geen vlaggen van terroristische organsiaties betreft.

Verder nog leuzen over de vernietiging van Israël. Die heb ik niet gehoord, maar als die er zouden zijn dan lijkt het me niet anders dan de vernietiging van welk ander kutland dan ook. Ik ben Pakistaans, en geloof me ik meen het als ik zeg: vernietig de Pakistaanse staat alsjeblieft. Een land verdelen op grond van religie is echt fucking dom, voeg Pakistan en India weer bij elkaar, of misschien is het daar te laat voor want de nationalisten en religieuze sektaristen gaan dan sowieso met elkaar en anderen op de vuist. Hé wacht eens, kijk waar dat ook gebeurt, in het gebied van de Kanaän. Die voorstanders voor een tweestatensituatie zijn echt goed bezig man, je kan van Pakistan een shithole maken, laten we het ook maar met Palestina doen. Hoe meer leed, hoe meer vreugd ofzo. Misschien als je IOF-soldaat bent dan. Nu ik het toch heb over kutlanden die niet horen te bestaan, fuck you Turkije, fuck you Saudi-Arabië, fuck you Iran, fuck you Verenigde Staten. Nu ik erover nadenk bestaat er geen land dat geen kutland is. Ik begin zowaar anarchistisch te worden hier.

Maar genoeg over kutvlaggen en kutlanden, wat heeft Extinction Rebellion hiermee te maken? XR dacht zomaar eens even solidair te staan met een volk dat 76 jaar onderdrukt wordt en tot op de dag van vandaag gebombardeerd wordt met witte fosfor. Wat een immoreel standpunt zeg. En here comes the shocker, ze projecteerden de Palestijnse vlag op de Domtoren en de Euromast. Niet de vlag van Hamas, nee de Palestijnse vlag. Hoe terroristisch kan je het bedenken.

En het zou niet de eerste keer zijn dat Extinction Rebellion zich associeert met dood, geweld en verderf. Snap het wel, de mens gaat dood als het klimaat meer naar de klote gaat. Of zoals Extinction Rebellion het met hun naam impliceert, de mens gaat uitsterven. En daar ben ik het als geoloog wel mee eens. Mijn veld is ook een beetje een veld dat gaat over dood en verderf. Moeder Natuur kan ons op heel veel manieren ombrengen. Tsunami's en vulkanen vind ik wel cool, maar dan kom ik ook weer over als iemand die van dood en verderf houdt.

Verder nog iets over Hannah Prins die opgeroepen zou hebben op de A12 te staan tijdens dat er in Rotterdam een moordaanslag was gepleegd. Verder geen bewijs kunnen vinden dat deze oproep heeft plaatsgevonden. Maar erg onattent van Prins dat ze zomaar had opgeroepen zonder het eerst af te stemmen met de moordenaar.

Wil jij dat wij ex-moslims zonder angst door het leven kunnen en dat we geaccepteerd worden? Wij proberen niet alleen apostasie geaccepteerd te krijgen in moslimgemeenschappen maar ook non-cisheteronormativiteit. Gay rights, trans rights, women's rights en apostate rights, overal! Volg het Verbond van Nederlandse Ex-moslims op Twitter en Threads.

Populaire posts van deze blog

Queer en ex-moslim: een verbonden strijd

De toekomst van Palestina

Een ex-moslim perspectief: Extreemrechts aan de macht